Czy czytanie bajek już od najmłodszych lat jest potrzebne dla rozwoju pociechy?

Zwycięstwo jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem do wiedzy ciągle jest czytanie. Dużo osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i pragnienie lektury muszą wykształcić się w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest sposobem mądrego kontaktu z potomkiem i doskonałą metodą wychowawczą.
dziecko z maskotką
Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Współczesny świat jest dla dziecka często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, mało czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma trudności emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie ogarnia języka i ma mały zasób słów nie jest w stanie samodzielnie czytać, gdyż jest to dla niego za kłopotliwe i nazbyt nudne, głównie w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Język jest przy tym instrumentem myślenia, także matematycznego. W taki sposób koło się zamyka - słabo czytające uczniowie jeszcze mniej czytają i jeszcze gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek - jest funkcjonalnym analfabetą.

Naukowcy i praktycy równocześnie twierdzą, że czytanie szkrabowi na głos naucza je języka i myślenia, kształtuje pamięć i wyobraźnię, zapewnia wiedzę i wzorce dobrych zachowań, wzmacnia samo uznanie. Czytanie noworodkowi stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi zezwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem daje możliwość zachować lub odbudować więź i pomaga mu w pokonaniu ogromu problemów wieku dorastania. Również dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu w dużej mierze lepiej się rozwijają. Czytanie naucza dzieci rozróżniania dobra od zła i inspiruje do zadumy nad następstwami swoich słów i czynów. Jest to bardzo ważne w dzisiejszym świecie, zawojowanym przez agresywne schematy masowej kultury i pogoń za bogactwem. Czy ważne jest, co czytamy pociechom? Tak, bo przy wsparciu książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich słownictwo i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego też postarajmy się, aby w pokoju naszego dziecka (przykładowe propozycje: wyposażenie pokoju dziecięcego) nie zabrakło półki na książki.



Przede wszystkim zwróćmy baczność, czy książka dla dziecka dostosowana jest do wieku, poziomu dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości pociechy. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Równocześnie pamiętajmy, że kiedy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego zapytania, może zrozumieć ono słowa „dojrzalsze”, skierowane dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, poznajmy się z książeczką przed czytaniem jej brzdącowi. Postarajmy się też kierować zasadą kształcenia również w czasie szukania zabawek dla naszej pociechy - przykłady - zabawki niemowląt.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer